zaterdag 03 juli 2004 00:00

Afgelopen zaterdag stond PerspectieF voorzitter Marcel Benard samen met SGP-j voorzitter Christian van Bemmel in een paginagroot interview in het Reformatorisch Dagblad. Onderwerp: de samenwerking en de cultuurverschillen tussen de ChristenUnie en de SGP. "Als wij ons aanpassen, dan zijn wij niet meer onszelf. Dat is voor mij een te grote prijs."

De opiniepagina's en brievenrubrieken van het RD en ND staan de laatste weken vol met meningen over de samenwerking tussen de ChristenUnie en de SGP. Naar aanleiding daarvan heeft het RD besloten tot dit interview. Er wordt door beiden erkend dat we 'broeders in de politiek' zijn, maar er zijn grote politieke en cultuurverschillen. Marcel: "Wij houden ook van meer openheid. Ik heb me wat dat betreft echt gestoord aan de manier waarop het SGP bestuur angstvallig het onderzoek en de onderzoeker van de onkostenvergoedingen van Europarlementariër Belder geheim heeft gehouden". Ook in de houding ten opzichte van dit kabinet signaleren ze verschillen: "De SGP heeft veel meer dan de ChristenUnie een gouvernementele houding. De SGP heeft de neiging om in principe voor het kabinetsbeleid te stemmen en moet vaak worden overtuigd van het tegendeel". Van samenwerking komt het dus voorlopig niet zeggen beide. Marcel: "De jongeren hebben gewoon moeite met de theocratie en met het vrouwenstandpunt van de SGP. Ikzelf voel daardoor ook minder binding met de SGP. En het wordt me niet makkelijk gemaakt die binding weer te voelen. Als wij ons aanpassen, dan zijn wij niet meer onszelf. Dat is voor mij een te grote prijs."

Reacties op 'PerspectieF voorzitter Marcel Benard in het Reformatorisch Dagblad: "Het blijft een slecht lopende v'

Archief > 2004