Bonden dreigen met OV-staking (RD)

maandag 27 september 2004 00:00

van onze redactie binnenland

UTRECHT - De bonden overwegen op 13 oktober het openbaar vervoer in Nederland plat te leggen. Een woordvoerster van FNV Bondgenoten verklaarde zaterdag dat er over een dergelijk plan wordt gesproken. Vandaag staken bus, metro en tram in Amsterdam. Op 2 oktober is er een demonstratie in de hoofdstad tegen het kabinetsbeleid.

Volgens de woordvoerster is het protest na 2 oktober zeker niet afgelopen. ,,We kijken naar de verschillende sectoren. Het is nog niet precies duidelijk hoe we dat gaan aanpakken. Eén van de plannen die we nu bespreken, is een actie met het openbaar vervoer op 13 oktober. Op 7 oktober nemen we een beslissing over de definitieve data en de vormen van actie in het openbaar vervoer.''

Vandaag wordt er gestaakt in Amsterdam In de meeste stadsdelen van Amsterdam blijft het vuilnis op straat liggen. De medewerkers van de gemeentelijke reinigingsdiensten leggen 24 uur het werk neer en halen geen huisvuil of grofvuil op. Ook de stadsdeelkantoren van de veertien stadsdelen zijn grotendeels gesloten of slechts minimaal bezet.

Steeds meer ambtenaren in Amsterdam geven gehoor aan de oproep van de vakbonden vandaag de hele dag te staken als protest tegen het kabinetsbeleid, liet de Abvakabo zaterdag weten. Eerder was al bekend dat het streekvervoer in Noord-Holland en het stadsvervoer in Amsterdam plat ligt. Ook tijdens het herdenkingsconcert 's avonds naar aanleiding van de dood van de zanger André Hazes in de ArenA rijden er geen metro's. De veerponten over het IJ tussen het Centraal Station en Amsterdam-Noord liggen aan de ketting.

Na oproepen van de FNV vinden er werkonderbrekingen plaats in onder meer de voedingsindustrie in Zaandam, de metaalindustrie rond Amsterdam en de bouwplaatsen in en rond de hoofdstad.

De bruggen en sluizen in Amsterdam worden 24 uur niet bediend. Op de kantoren van de Sociale Dienst werken minder mensen. Medewerkers van parkeerbeheer leggen het werk neer. De brandweer houdt een zondagsdienst. Ook wordt er gestaakt bij de overslagbedrijven in de Amsterdamse haven.

CU-jongeren

PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie heeft zich aangesloten bij de organisaties die zullen demonstreren op 2 oktober in Amsterdam. Dat heeft voorzitter Marcel Benard zaterdag in het radioprogramma Spijkers met koppen bekendgemaakt. ,,We zijn het in lang niet alles eens met de vakbonden'', aldus Benard, maar we vonden het uiteindelijk belangrijker om een signaal af te geven aan het kabinet: zo kan het echt niet langer.''

PerspectieF wijst op de grote verschillen tussen de eigen organisatie en de vakbonden, als het gaat om inhoud en vorm van de acties. De organisatie spreekt van ,,een hele stap om toch mee te demonstreren''. Benard: ,,Wij vinden ook dat er bezuinigd moet worden, dat mensen langer moeten werken en dat het sociale stelsel wel wat soberder kan. Maar het kabinet slaat door. En ja, als de vakbonden het op de persoon spelen dan voel ik mij daar niet thuis bij. Maar toch willen ook wij laten weten dat dit beleid de verkeerde mensen te hard treft.''

Bron: Nederlands Dagblad, 27 september