Open e-mail aan de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie

zaterdag 22 september 2007 21:00

Het kabinet gaat het nieuwe Europese verdrag niet via een referendum aan het volk voorleggen. Het bewandelt de gewone weg van besluitvorming via Tweede en Eerste Kamer. Dat betekent nog niet dat er werkelijk geen referendum komt. De oppositiefracties in de Tweede Kamer zijn furieus over het besluit van het kabinet. Onder aanvoering van de SP zijn zij bezig met een initiatiefwet om wel degelijk een referendum tot stand te brengen. Ook PerspectieF, ChristenUnie jongeren roepen in een open brief de ChristenUnie fractie op om haar standpunt te herzien en vóór een raadplegend referendum te kiezen.

Amersfoort, 21 september 2007

Betreft: referendum over het Europees Verdrag

Geachte leden van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie,

Afgelopen vrijdag nam het kabinet het besluit om geen raadplegend referendum over het nieuwe Europese verdrag te houden. Alles wijst erop dat uw fractie dit besluit zal steunen. Via deze brief willen wij u oproepen uw standpunt te herzien.

Uw standpunt is bekend: de ChristenUnie is geen voorstander van raadplegende referenda, en staat gematigd positief tegenover correctieve referenda. Voor dit laatste zou echter een grondwetswijziging nodig zijn. Uw eerste argument is dus een staatsrechterlijk argument. Uw tweede argument is dat dit verdrag een totaal ander verdrag is dan het vorige verdrag. Zo zijn allerlei toeters en bellen zoals een Europese vlag, volkslied en een president uit het verdrag gehaald. Dit zorgt ervoor dat het verdrag volgens de Raad van State geen constitutioneel karakter meer heeft. Daarmee is voor u de kous af.

Alhoewel wij als PerspectieF, ChristenUnie-jongeren uw argumenten onderschrijven, stellen wij het principe “Wie A zegt moet ook B zeggen” boven deze twee argumenten. In 2005 wees ruim 60% van de bevolking het vorige verdrag af. Het kabinet is daarop in overleg getreden met Europese partners, en heeft een nieuw akkoord bereikt. De tekst van dit akkoord is nog niet af, maar de contouren zijn duidelijk zichtbaar. Naar onze mening dient de bevolking gevraagd te worden of dit een verdrag is waar zij achter kan staan. Het (wie A zegt, moet ook B zeggen) principe is een belangrijk principe, omdat het laat zien dat de politiek consistent is en burgers serieus neemt.

Daarom verzoeken wij uw fractie om uw standpunt te wijzigen, en vóór een raadplegend referendum te zijn wanneer dit in de Kamer ter sprake komt. Wij vragen u om éénmalig van de consistente ChristenUnie-lijn af te stappen om er zo voor te zorgen dat de burgers ontvangen wat hen toendertijd impliciet is beloofd.

Wij wensen u veel wijsheid in het heroverwegen van uw standpunt.

In afwachting op uw reactie,

Hoogachtend, namens het bestuur van PerspectieF, ChristenUnie-jongeren

Rogier Havelaar
voorzitter