PerspectieF blij met commissie representatie

yvettelontdinsdag 13 november 2007 18:21

PerspectieF is blij met het besluit van het partijbestuur om een commissie in te stellen die de gedragscode voor ChristenUnie bestuurders gaat uitwerken. De commissie werd in het leven geroepen nadat het Amsterdamse deelraadslid Yvette Lont aankondigde een motie in te dienen die uitsprak dat actieve homoseksuelen uit de partij geweerd moeten worden. De motie van Lont is inmiddels van tafel.

Vorige week uitte PerspectieF-voorzitter Rogier Havelaar kritiek op de manier waarop de partijtop omgegaan is met de discussie. "Het is goed dat de ChristenUnie een discussiepartij is, maar het heeft te lang geduurd voordat duidelijk werd wat de discussie is, en wat de partij vindt", aldus Havelaar.

Met het instellen van de commissie lijkt de rust weer terug in de ChristenUnie. "Het besluit van het partijbestuur een commissie in te stellen is verstandig. Nu kan er met een brede groep mensen rustig nagedacht worden over wat men van ChristenUnievertegenwoordigers en -bestuurders verwacht mag worden. Ik hoop dat mevrouw Lont de uitkomst van deze commissie afwacht en zich erbij neerlegt. Haar kritiek over de voorzitter van de commissie delen wij niet", aldus Rogier. Yvette Lont uitte deze week kritiek op de voorzitter van de commissie omdat hij "niet onafhankelijk zou zijn".

PerspectieF kan zich vinden in de uitspraken van André Rouvoet op een bijeenkomst in Friesland. Rogier: "Het heeft net iets te lang geduurd, maar het is nu in ieder geval duidelijk waar de ChristenUnie voor staat. Daar zijn wij erg blij mee".

Afgelopen zaterdag kwam het bestuur van PerspectieF, samen met de Adviesgroep voor Bijzondere en Belangrijke Aangelegenheden (ABBA) bij elkaar om over de kwestie te spreken. De uitkomst van dit gesprek zal namens PerspectieF doorgegeven worden aan de commissie van de ChristenUnie. In de commissie ABBA zitten een aantal oud-bestuursleden van PerspectieF, waaronder Marcel Benard. Marcel was voorzitter van PerspectieF van 2002 tot 2005.

Reacties op 'PerspectieF blij met commissie representatie'

Archief > 2007