Drie PerspectieF-resoluties aangenomen op congres

standaardwoensdag 21 november 2007 21:32

Zwolle - Afgelopen zaterdag vond het najaarscongres van de ChristenUnie plaats. Ruim 75 PerspectieF'ers togen naar Zwolle om hun stem te laten horen. En met succes. Er hing een lichtelijk gespannen sfeer in de lucht want er stonden verschillende lastige punten op de agenda, zoals de discussie rondom homo-participatie binnen de partij en de discussie over wel of geen gedeeld Jeruzalem.

Media uit het hele land stonden op de stoep om getuige te zijn van het ChristenUnie-spektakel. Zelfs de eerste demonstratie voor een ChristenUnie-bijeenkomst is een feit geworden: het CNV liet van zich horen. Het programma begon met een aantal huishoudelijke mededelingen. Vervolgens nam fractievoorzitter Arie Slob het woord. Verrassend genoeg liet hij duidelijk van zich horen en gaf hij de koers van de partij aan. Het congres werd opgesplitst in het Ledencongres en het Uniecongres. In het Uniecongres voerde Rogier Havelaar namens PerspectieF het woord over de homo-participatie. PerspectieF heeft laten weten blij te zijn met de commissie die ingesteld wordt om over het onderwerp verder na te denken. PerspectieF heeft ook aangegeven als jongerenorganisatie graag mee te denken in deze commissie.

Bij het Ledencongres werd verder in deelsessies gesproken over verschillende thema's. Een daarvan was Jeruzalem en het Midden-Oosten. Het was een emotionele en heftige discussie. Bestuurslid Politiek Mart Keuning voerde het woord om de PerspectieF-resolutie te verdedigen. PerspectieF vroeg in deze motie of de ChristenUnie zich wilde uitspreken of Jeruzalem wel of niet een gedeelde stad moet zijn. Veel aanwezigen bij de deelsessie spraken hun waardering uit voor de degelijke motie die PerspectieF over dit thema heeft geschreven. Aan het einde van de deelsessie is besloten om de resolutie van PerspectieF en die van anderen samen te voegen.

Later vond de terugkoppeling van de deelsessies plenair plaats. Uit de deelsessie onderwijs zijn drie goede PerspectieF-resoluties gekomen. Uiteraard met dank aan de commissie Onderwijs. Alle drie de resoluties werden door het congres aangenomen. Helaas heeft de resolutie over Jeruzalem het net niet gehaald.

Met drie aangenomen resoluties op zak werd de dag met de PerspectieF'ers afgesloten in de stationsrestauratie.

Reacties op 'Drie PerspectieF-resoluties aangenomen op congres'

Archief > 2007