Geen uitspraak homo’s op partijcongres

donderdag 01 november 2007 17:52

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren zou het onverstandig vinden wanneer het ChristenUnie congres van 17 november een bindende uitspraak ten aanzien van actieve homoseksuelen in de partij doet. “Dat zou te snel en onzorgvuldig zijn”, aldus PerspectieF-voorzitter Rogier Havelaar. Daarom roept PerspectieF het partijbestuur op om met een voorstel tot het instellen van een commissie op, en roept zij Yvette Lont op om af te zien van het indienen van een motie waarin om een uitspraak wordt gevraagd.

Amersfoort, 1 november 2007

Havelaar: “Ik vind het niet verstandig om op het congres van 17 november een bindende uitspraak te doen over dit onderwerp. Dit onderwerp is te gevoelig om dat in een uur op een congres met 900 man te bespreken.” Liever ziet PerspectieF dat het onderwerp wel wordt geagendeerd, en dat er een voorstel van het partijbestuur komt om een commissie te benoemen die over een half jaar met een rapport komt. In die commissie moet in ieder geval Yvette Lont komen te zitten. Havelaar: “De motie die Yvette Lont zal indienen roept mensen op om stiekem te worden. Immers, zolang je gedrag niet zichtbaar is, is er niets aan de hand. Die kant moeten we niet op. Door een commissie in te stellen blijft het onderwerp op de agenda en ligt er over een half jaar een gefundeerd standpunt zonder dat het van één solo-actie afhangt.”

PerspectieF roept het partijbestuur op om op het uniecongres van 17 november een voorstel toe doen tot het instellen van een speciale commissie die zich met dit onderwerp bezig gaat houden, en roept Lont op om af te zien van het indienen van de motie. Het rapport kan dan geagendeerd worden voor het congres van april 2008. “Het partijbestuur kan zich er niet van afmaken door te zeggen dat ze er niet over willen spreken, "omdat de kerk het er ook niet over eens is". Er ligt een heldere eis van de achterban naar de partij: kom eens met duidelijkheid. Deze duidelijkheid moet wat ons betreft wel zorgvuldig tot stand komen”, aldus Havelaar.

Reacties op 'Geen uitspraak homo’s op partijcongres'

Archief > 2007