PerspectieF lanceert scripta ‘Visie op Europese Unie’

europa.jpgvrijdag 10 februari 2012 07:23

Donderdag vond in de Tweede Kamer het debat plaats over de staat van de Europese Unie, het jaarlijkse debat waarin Tweede Kamerleden en Nederlandse Europarlementariërs reflecteren op hoe de Europese Unie ervoor staat. PerspectieF lanceerde die dag haar scripta ‘Visie op de Europese Unie’, waarin zij haar ideeën uiteenzet over Europees beleid, Europese instituties en uitbreiding van de Europese Unie. Dit alles onder de slogan ‘Kiezen voor de Europese Unie: eenheid in verscheidenheid’.

En reflectie is hard nodig in tijden van crises. Dat brengt PerspectieF ook weer terug bij de vraag waarom we dit Europese project ooit zijn begonnen. PerspectieF vindt dat we opnieuw duidelijk moeten kiezen voor de Europese Unie. We zijn Europeanen. Tegelijkertijd is dit een Unie van verscheidenheid, waarin recht moet worden gedaan aan de diversiteit van Europese volken en landen. Daarom zijn we ook kritisch op de heersende neoliberale ideologie in Brussel en Straatsburg, en vinden we het niet goed om het antwoord op alle huidige problemen te zoeken in Europese centralisatie.

Naast een kritische houding ten opzichte van de huidige politiek, is het belangrijk om een positief Europees geluid te laten horen. PerspectieF roept de ChristenUnie op om positief-kritisch te zijn als het gaat om de Europese Unie.

Als het gaat om Europees beleid moet Brussel wat ons betreft meer de touwtjes in handen krijgen op het gebied van migratie- en asiel, klimaat- en milieubeleid. En op financieel-economisch beleid moet de Europese Commissie echt stevige middelen in handen hebben om lidstaten tot begrotingsdiscipline te brengen. Ook preventieve maatregelen moeten daarbij worden ingezet. Daarbij moeten we ons niet blindstaren op staatsschuld en begrotingstekort, maar inzetten op duurzame groei en een Europees sociaal minimum afspreken.

Daarnaast doet PerspectieF voorstellen om de Europese instituties nog effectiever, transparanter en democratischer te maken.

Over verdere uitbreiding van de Europese Unie heeft PerspectieF ook nagedacht. Turkije zal wat PerspectieF betreft niet snel lid worden, maar er wordt niet uitgesloten dat Turkije ooit lid zal worden. De ChristenUnie gebruikt wat PerspectieF betreft niet altijd valide argumenten om Turkije compleet van lidmaatschap uit te sluiten. Maar op dit moment komt PerspectieF tot dezelfde conclusie; dat je nu beter een goed partnerschap kan aangaan. Verdere uitbreiding van de EU kan, zolang maar strikt wordt voldaan aan de Kopenhagen-criteria en eventuele aanvullende eisen.

Dit waren in vogelvlucht de belangrijkste conclusies van de scripta. Graag verwijzen we verder naar de hieronder te downloaden scripta ‘Visie op de Europese Unie’.

Scripta Europese Unie9,9 MBapplication/pdfdownload

Reacties op 'PerspectieF lanceert scripta ‘Visie op Europese Unie’'