Column Robert Heij 'De stem van jong én oud' (Friesch Dagblad)

jong ouddinsdag 24 april 2012 10:57

Na zeven weken onderhandelen kwam er afgelopen zaterdag eindelijk rook uit het Catshuis. Donderzwarte rook. De reden was dat de PVV ‘niet kon accepteren dat de ouderen moesten gaan betalen voor allerlei onzinnige Brusselse eisen’, aldus Wilders. Met die ‘onzinnige eis’ doelde Wilders op de Europese regel dat het begrotingstekort volgend jaar niet hoger zou mogen zijn dan 3%. En zo belandt politiek Den Haag in zijn volgende crisis: het generatieconflict tussen jong en oud.

De eisen die Europa stelt, zijn ondertekend door Nederland in het Stabiliteits- en Groeipact (SGP). Daarin staan de eisen waaraan alle Eurolanden moeten voldoen om de stabiliteit van de euro te kunnen waarborgen: een begrotingstekort van maximaal 3% en een staatsschuld van maximaal 60%.

Economische logica, maar niet voor Wilders. In de populistische PVV-kermis is het gewin van ouderen belangrijker dan de belangen van onze kinderen en kleinkinderen, die nog voor ze geboren zijn met een massale staatsschuld worden opgezadeld. Maar aangezien deze generatie nog geen stemrecht heeft, is het voor Wilders niet interessant hun belangen te behartigen.

Helemaal wrang is het wanneer we de parlementaire stukken induiken en daar een motie van ChristenUnie-leider Arie Slob tegenkomen, waarin Slob stelt dat Europa de ruimte moet hebben om een begrotingstekort van maximaal 3% af te dwingen. Dat Wilders toen voor deze motie stemde, tekent de inconsequente manier van politiek bedrijven die zijn fractie voorstaat. En die manier van politiek bedrijven steekt. Vooral als je beseft dat de staatsschuld in 2013 met 27 miljard euro oploopt als we niets doen.

Nederland heeft te lang in een economische bubbel geleefd waarin onze ogen groter waren dan onze portemonnee. Waarin ons meer werd beloofd (denk aan de pensioenfondsen) dan werkelijk geboden kon worden. Het wordt tijd voor een kabinet met partijen die wel met een schoon geweten verantwoording willen afleggen aan de toekomstige generaties en de overheidsfinanciën met hervormingen en ook bezuinigingen op orde krijgen. Met partijen die denken aan jong én oud.

Deze column verscheen op dinsdag 24 april 2012 in het Friesch Dagblad. Robert Heij schrijft hier maandelijks een vaste column.

Reacties op 'Column Robert Heij 'De stem van jong én oud' (Friesch Dagblad)'

Archief > 2012