16-jarigen naar stembus

Uitreiking Scripta Recht en democratievrijdag 09 maart 2012 17:04

De werkgroep Democratie, Bestuur en Burgerschap van PerspectieF heeft op dinsdag 6 maart een scripta over ‘Recht doen aan democratie’ overhandigd aan de leden van de Eerste Kamer. De scripta bevat een visie op de huidige politieke cultuur en doet enkele aanbevelingen voor een duurzame politiek.

PerspectieF vindt bijvoorbeeld dat het actief kiesrecht van jongeren bij gemeenteraadsverkiezingen omlaag moet naar zestien jaar om zo de binding van Nederlanders met de politiek te vergroten. Ook is PerspectieF van mening dat de verkiezingen van de Eerste Kamer anders moeten worden georganiseerd omdat er nu én een gebrek is aan democratische legitimatie én de verkiezingen voor de Provinciale Staten verkapte Kamerverkiezingen zijn. Hierom is PerspectieF van mening dat de stemmen voor de Tweede Kamer qua partij ook gelden voor de Eerste Kamer. Zodoende worden de taken nog wel goed onderscheiden en bovendien is er niet automatisch een gelijke verdeling qua zetelaantallen vanwege reststemmen en lijstverbindingen. Eigenlijk dus een Eerste Kamer zonder aparte verkiezingen, PerspectieF maakt het leuker én makkelijker.

In de reactie van Roel Kuiper, Eerste Kamerlid voor de ChristenUnie, op het ontvangen van de scripta benadrukte hij dat de Eerste Kamer een belangrijke en onmisbare taak uitoefent. Verder “heeft de Eerste Kamer behoefte aan het invullen van haar controlerende taak”. Zodoende is dhr. Kuiper dan ook benieuwd of het akkoord van de onderhandelingen in het Catshuis ook naar de Eerste Kamer gaat. Want “een volwaardig tweekamerstelsel moet ook volwaardig haar taken uitvoeren.” Ook Peter Ester, Eerste Kamerlid voor de ChristenUnie, sprak lovend over de scripta, er worden “principiële en fundamentele zaken” besproken. Dhr. Ester vindt de scripta prikkelend, bijvoorbeeld met het idee om zestienjarigen te laten stemmen. Verder toonde hij zich geïnteresseerd in de uitwerking van het voorstel van PerspectieF om de minister-president te laten kiezen door de Tweede Kamer om zo een efficiënter en democratischer bestuur te krijgen. Voor de burgers dus een getrapte verkiezing van de premier. Over de suggesties die dhr. Ester hierover deed, zal later een symposium volgen.

Informatie over dit symposium zal worden gepubliceerd op www.perspectief.nu. Voor vragen over de scripta kunt u mailen naar dbb@perspectief.nu

Scripta Recht Doen aan Democratie3,9 MBapplication/pdfdownload

Reacties op '16-jarigen naar stembus'