Radiostilte rondom oorbehoedsmiddelen doorbroken

Silent_disco_kleinvrijdag 05 oktober 2012 18:46

Op 3 oktober 2012 publiceerde de Nationale Hoorstichting een onderzoeksrapport over gehoorschade als gevolg van uitgaan. De cijfers blijken schrikbarend: 93% van de stappers zegt vlak na het stappen directe gevolgen van de harde muziek in de vorm van suizen of piepen te ondervinden en een duizelingwekkende 38% ervaart diezelfde klachten een dag later nog steeds.

Het rapport van gisteren werd meteen aanleiding tot het stellen van Kamervragen. Joël Voordewind van de Christenunie: Bent u met ons van mening, dat gehoorschade door te hoge volumesterktes in uitgaansgelegenheden een groot risico voor de volksgezondheid vormt en dat dit op den duur aanzienlijke kosten voor de maatschappij met zich mee brengt?’[1] Een terechte vraag en een waar PerspectieF zich jaren geleden al mee bezig hield. De werkgroep Gezondheid publiceerde eind 2009 een rapport over gehoorbeschadiging en voerde actie tijdens een silent disco in Utrecht met behulp van de uitreiking van zogenaamde ‘oorbehoedsmiddelen’.[2] De avond was een succes en daarmee even stil als de huidige radiostilte rondom Rutte en Samsom. Mocht de aandacht uit de samenleving toen van korte duur lijken, het onderwerp is nu weer geheel actueel.

Nogmaals woorden van Voordewind: Vindt u ook, dat naast het wettelijk beschermen van personeel, ook uitgaanspubliek bescherming verdient tegen gehoorschade? Zo ja, bent u bereid om de branche te stimuleren om de huidige goede voorbeelden te volgen en beleid te ontwikkelen om gehoorschade als gevolg van harde muziek te voorkomen?’ Ook PerspectieF pleit voor hernieuwde aandacht voor dit onderwerp en voor maatregelen van de overheid om de grootschalige groei van gehoorschade tegen te gaan. In België is in discotheken een geluidsniveau boven de 100 decibel vanaf 1 januari 2013 verboden. Maar zelfs dit geluidsniveau kan leiden tot gehoorschade en daarom pleit PerspectieF, naast vergelijkbare wetgeving, ook voor een verplichte beschikbaarheid van gehoorbescherming en daarmee voor een groeiende bewustwording onder stappers. PerspectieF zegt met de Nationale Hoorstichting mee: ‘Love the Music, Love your ears’.

Erik-Jan Hakvoort, bestuurslid politiek PerspectieF

Reacties op 'Radiostilte rondom oorbehoedsmiddelen doorbroken'

Archief > 2012