De weg uit de crisis

Eurosmaandag 17 december 2012 18:02

In een artikel op trouw.nl zegt de voorzitter van de Sociaal Economische Raad (SER) dat de oplossing van de crisis niet komt van een groot akkoord, maar van allemaal deelakkoorden. "Wassenaar was een akkoord op hoofdlijnen. Er is nu vooral behoefte aan concrete deelplannen. Als die er komen, helpt dat bij het herwinnen van vertrouwen." PerspectieF is het hier niet volledig mee eens. Juist jongeren zijn op zoek naar een heldere visie. Waar gaan we naartoe? Wat is het doel van hervormingen?

Deelakkoorden

Het streven van meneer Draijer is lovenswaardig alleen helpt dit niet het vertrouwen te herstellen. Jongeren zien allerlei losse initiatieven en missen vaak de samenhang hiertussen. Dan zegt meneer Draijer: “Nu moeten zij [de sociale partners] vertrouwen herwinnen, zich opnieuw uitvinden, uitzoeken hoe je verbinding tussen mensen legt.” Hier haalt Draijer zichzelf al onderuit. Mensen verbinden door middel van deelakkoorden gaat nooit werken. Bij de zorg krijg je de chronisch zieken tegenover de mensen die nooit aanspraak maken op zorg. Bij pensioenen en arbeidsmarkt de jongeren tegenover de ouderen omdat zij allemaal het beste eruit willen halen. Juist nu is er behoefte aan een visie! Vanuit een visie kunnen akkoorden worden gesloten.

Visie

Juist om het vertrouwen te herwinnen moeten de sociale partners in de SER komen tot een visie op het Nederland van de toekomst. Zoals meneer Draijer al zegt: “Nederlanders willen vandaag de dag meer inspraak, duidelijkheid, snelheid en transparantie.” Waarom dan alles in deelakkoorden dichtspijkeren? Geef dan een visie waarbinnen je wilt dat de oplossingen liggen. Werk aan een kader waar alle Nederlanders zich in kunnen herkennen. Wees open en duidelijk over hoe dit kader tot stand komt. Ga op zoek naar de mening van Nederlanders en probeer de verschillende meningen te verbinden binnen een visie. Als de visie er is, kan de uitwerking komen. Juist bij de uitwerking kan dan veel worden overgelaten aan sociale verbanden. Geef de samenleving zeggenschap over hoe zij zaken uitvoeren en doelen behalen. Eigenlijk zegt meneer Draijer het zelf al: “Eerst moet er vertrouwen komen: welke richting we opgaan, en dat het weer goed komt.”

De oproep van PerspectieF aan meneer Draijer is dan ook: Geef een richting aan, wijs ons het doel waar we naartoe werken! We hebben geen behoefte aan losse maatregelen op deelterreintjes. In plaats daarvan willen wij als jongeren een duidelijk beeld van de samenleving. Hoe zou een samenleving moeten functioneren? Wanneer we vanuit een visie de samenleving benaderen, heeft zij pas echt oog voor de toekomst.

Wil je graag meedenken over een weg uit de crisis? Mail dan naar Wybe (werkgroep Arbeid en Sociale Zaken, asz@perspectief.nu) of Matthijs (bestuurslid Politiek, matthijs@perspectief.nu

Reacties op 'De weg uit de crisis'

Archief > 2012