Peter van Dalen vierkantwoensdag 05 december 2012 17:11

De Eurofractie van de ChristenUnie is niet zo te spreken over de voorgestelde hervorming van het Europees landbouwbeleid. Nederlandse boeren zullen uiteindelijk minder subsidie vangen (ze krijgen nu relatief het meest) en de bureaucratie lijkt alleen maar toe te nemen. Welk voordeel heeft het GLB dan wel? PerspectieF denkt dat de beoogde aandacht voor agrarische duurzaamheid door de collectiviteit tot verbetering kan leiden.

In 1962 trad het Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) in werking, waarmee jaarlijks rond de 40% van het Europese budget op gaat aan landbouwsteun in de vorm van directe inkomenssteun voor boeren en indirect in de vorm van plattelandsontwikkeling. De Europese Unie is voornemens dit beleid te wijzigen vanwege de veranderde wereldeconomie en de relatief recente uitbreiding van de EU richting het oosten, maar ook om het GLB groener en socialer te maken.

Hiermee moet er meer aandacht komen voor een duurzame ontwikkeling,  bijvoorbeeld een meer ecologisch verantwoord  grondgebruik, vermindering van de CO2-uitstoot en een leefbaarder platteland. Dit zijn ontwikkelingen waar PerspectieF erg blij mee is. Een collectieve aanpak van een verduurzaming van de landbouw zal bovendien leiden tot meer samenhang tussen de verschillende verbeteringsinitiatieven die al bestaan en de hervormingen gaan wellicht zorgen voor investeringen in duurzame innovatie. Stuk voor stuk ontwikkelingen waar PerspectieF positief tegenover staat.

De Eurofractie van de ChristenUnie blijft echter vooralsnog erg negatief over de voorgestelde hervormingen, en daar heeft PerspectieF aan parlementslid Peter van Dalen middels een brief om opheldering over gevraagd. De aversie die de fractie heeft tegen een zogenaamde ‘superstaat’ voelt Perspectief mee, maar de voordelen die de hervormingen van het GLB in het kader van rentmeesterschap met zich mee kunnen brengen wegen daar wat ons betreft tegen op.

De werkgroep Duurzaamheid heeft derhalve om een mogelijkheid gevraagd dit onderwerp met de heer Van Dalen te bespreken. De brief met daarin deze vraag en het standpunt van PerspectieF kunnen worden geraadpleegd via onderstaande link.

Wil je meedenken over duurzaamheid en politiek? Mail dan naar erikjan@perspectief.nu.

BriefPvD88,5 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Hebben de hervormingen van het Europees landbouwbeleid ook voordelen? Brief aan Peter van Dalen.'

Archief > 2012