PerspectieF introduceert maandelijkse borrel

MaMadinsdag 02 oktober 2012 19:29

Afgelopen maandag vond de eerste MaMa (eerste Maandag van de Maand) borrel plaats in Amersfoort. EO-presentator Herman Wegter verzorgde het ‘borrelpraatje’. Hij vertelde over zijn levensloop en hoe hij uitkwam bij de ChristenUnie. “Recht maken wat krom is, daar gaat het om. Je moet je laten horen. Het is net als bij Petrus toen hij ’s nachts vanuit de boot Jezus op het water zag lopen en uit de boot stapte om naar Jezus toe te lopen, je moet uit de boot durven stappen.”

Om dit in te kleuren noemt Herman de ontwikkelingssamenwerking. Veel mensen willen dat daar op wordt bezuinigd, maar zodra ze horen dat er maar 0,7 procent naar ontwikkelingssamenwerking gaat, vinden zij dat het vooral niet minder moet worden. Vaak weten mensen niet waar ze het precies over hebben. Juist in dit soort situaties kun je het verschil maken, dat is dan ook van groot belang volgens Herman.

Samen maken we het verschil
In Estland wist een man via zijn netwerk 50.000 mensen op de been te krijgen om zwerfafval op te ruimen. We leven in zo’n netwerkcultuur en “in Nederland kunnen we veel meer, er zijn meer dan 50.000 christenen.” Samen recht maken wat krom is, daar heb je nu wel nieuwe manieren voor nodig. “Organisaties als de CU en de EO zijn producten van de verzuiling, maar je moet ze niet afschaffen want het zijn fantastische middelen om verschil te maken.”

Durf uit de boot te stappen
Stel jezelf eens de vraag wat voor jou lopen op het water is. Waar ben je goed in, wat vind je leuk en waar verlang je naar? Als je dat weet, kun je een doel bepalen. De tweede vraag is: wat houdt je tegen om uit de boot te stappen? “Spring je graag bij God op de bagagedrager om te kijken waar je uitkomt? Of ben je bang te verzuipen op het water? Petrus had heus geen zwemdiploma’s maar ging toch.” Dat lef moeten we hebben en daarin kunnen jongeren volgens Herman het verschil maken. Dus “kom in beweging, stap uit de boot en loop over het water.”

Wil jij de volgende MaMa avond niet missen? Noteer dan vast 5 november in je agenda. Tot dan!

Reacties op 'PerspectieF introduceert maandelijkse borrel'

Archief > 2012