Politieke jongerenorganisaties vragen aandacht voor Wit-Rusland

kozulindinsdag 12 december 2006 09:12

Afgelopen vrijdag was een handelsdelegatie uit Vitebsk, Wit-Rusland in Amsterdam. In Vitebsk zit de leider van een sociaal-democratische oppositiepartij gevangen, vrijdag ging Kozulin zijn 50e dag in hongerstaking in. Een aantal politieke jongerenorganisaties, waaronder PerspectieF, grepen de komst van de handelsmissie uit Vitebsk aan om aandacht te vragen voor de mensen- en burgerrechten in Wit-Rusland door middel van een pamflet.

Het gebeurt in Wit-Rusland geregeld dat met name markante personen uit de oppositie voor korte of langere tijd gevangen gezet worden. Zo werd de leider van de jongerenorganisatie van een christen-democratische oppositiepartij na de verkiezingen 's nachts van zijn bed gelicht. Hij is inmiddels gelukkig weer vrij en bezocht 6 en 7 december het congres van de European Christian Political Movement in Brussel.

Het doel van het pamflet was het weergeven van de tegenstrijdige belangen in deze kwestie: enerzijds de handelsbetrekkingen a 211 miljoen euro, en anderzijds de onacceptabele democratische verhoudingen. Politieke jongerenorganisaties, Mission to Minsk en een aantal invloedrijke Tweede Kamerleden op dit terrein, zoals Bert Koenders en Hans van Baalen, gaven hun steun aan de actie.

In oktober van dit jaar nam PerspectieF ook al deel aan een demonstratie op het museumplein voor een vrij Wit-Rusland.

Reacties op 'Politieke jongerenorganisaties vragen aandacht voor Wit-Rusland'

Archief > 2006