PerspectieF-ers bij demonstratie voor vrij Wit-Rusland

maandag 27 maart 2006 16:10

In Amsterdam hebben afgelopen zaterdag ruim 100 jongeren hun solidariteit met de Wit-Russen betuigd. Namens PerspectieF waren Jaap Jansma, lid van de commissie internationaal, en Simcha Looijen, bestuurslid van PerspectieF, aanwezig bij demonstratie. Een tentenkamp werd opgetrokken, als verwijzing naar het tentenkamp dat de afgelopen week op het Oktoberplein in Minsk heeft gestaan. Tweede Kamerleden en Europarlementariers spraken zich uit voor de democratie. Zij ondertekenden een brief aan het regime met de oproep om de mensenrechten te respecteren en alle arrestanten vrij te laten.

Jaap Jansma en Simcha LooijenLukashenko, 'de laatste dictator van Europa', is 19 maart j.l. herkozen voor een derde termijn. De aanloop naar de verkiezingen werden gekenmerkt door flagrante schendingen van de mensenrechten. Oppositiekandidaten zijn mishandeld, het spreken onmogelijk gemaakt en soms zelfs gevangen gezet. Honderden mensen zijn de afgelopen week opgepakt en veroordeeld tot vijf tot vijftien dagen celstraf. Onder hen zijn ook mensen die verbonden zijn aan ECPYN, het Europese jongerennetwerk waar PerspectieF deel van uit maakt,

Desondanks gingen protesteerden dit weekend duizenden mensen in Minsk tegen het regime. Lukashenko deinst er echter niet voor terug om tegengeluiden met bruut geweld te smoren. De demonstranten in Amsterdam, aanvankelijk hoopvol gestemd, zijn geschokt door de gewelddadigheden die zij via sms'jes uit Wit-Rusland vernamen. Europarlementari rs Max van den Berg en Jeanine Hennis-Plasschaert riepen op tot hardere sancties van de EU en een betere ondersteuning van de Wit-Russische oppositie.

Na de solidariteitsactie heeft een groep jongeren het tentenkamp voortgezet op het Museumplein. "De Wit-Russen kunnen onze morele steun goed gebruiken, dus we gaan door," aldus Douwe Mulder, woordvoerder van de jongeren. Hun actie is ook te volgen via een speciale actiesite.

Tevens reist een groep jongeren vanavond af naar Wit-Rusland. Zij zullen Lukashenko een brief gaan aanbieden waarin hij opgeroepen wordt de mensenrechten te respecteren en alle arrestanten vrij te laten. Deze brief is ondertekend door de aanwezige politici: Max van den Berg (PvdA Europarlement), Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD Europarlement), Jan de Vries (CDA), Naima Azough (GroenLinks) en Boris van der Ham (D66). Onderweg zullen de jongeren zich aansluiten bij protesten in Duitsland en Polen. Op www.missiontominsk.com kan de reis worden gevolgd.

Reacties op 'PerspectieF-ers bij demonstratie voor vrij Wit-Rusland'

Archief > 2006