De bezuinigingen op Defensie volgens PerspectieF

sperwerdinsdag 29 januari 2013 18:34

In deze tijden van slechte economische vooruitzichten wordt op alle fronten gesneden in de uitgaven. De Nederlandse overheid heeft na een grondige heroverweging van haar prioriteiten besloten dat Defensie er de komende periode flink aan moet geloven. De discussie over het dure JSF-project is weer hoogst actueel, en het lijkt er vooralsnog op dat te midden van alle defensiebezuinigingen dit project wel zal overleven.

PerspectieF beseft dat in tijden van bezuiniging het onderdeel Defensie het als een van de eerste zal moeten ontgelden, zeker in de ogen van het publiek. Echter waar in Nederland een vader zich druk kan maken over de stijgende benzineprijzen, is een vader in een land als Syrië bezig met de vraag of zijn kind de volgende week wel haalt. Een land als Nederland zou zich druk moeten maken over de zorgen van die laatste vader en zou de verantwoordelijkheid op zich moeten kunnen nemen om overal ter wereld hulp te bieden. Bezuinigen op Defensie is bezuinigen op verantwoordelijkheid. Die verantwoordelijkheid kan niet alleen worden nagekomen met ontwikkelingshulp, hiervoor zijn professionals nodig; professionals voor vrede en veiligheid.

Om de effectiviteit van de Nederlandse krijgsmacht te midden van bezuinigingen staande te houden, zal de overheid moeten blijven investeren in samenwerking met NAVO-partners. Behoud van de fundamenten van onze krijgsmacht, flexibiliteit en inzetbaarheid, heeft dus een prijs. Korten op defensie betekent korten op de flexibiliteit en inzetbaarheid van onze krijgsmacht. Zonder investeringen is er niets te bieden, en als wij niets te bieden hebben, zal er ook niets te delen zijn.

Kunnen we nog wel spreken van een vredesmacht als we ons niet durven inzetten voor deze mensen wereldwijd? We moeten onze solidaire idealen niet schuwen in de internationale politiek. Onze krijgsmacht moet een vredesmacht blijven. De politiek dient duidelijk te maken dat er geen mogelijkheid is om over de rug van de minder bedeelden in deze wereld te korten. Korten op defensie betekent korten op broodnodige vredeshulp. Nederland dient als één front achter onze vredesmacht te staan. Defensie is er niet alleen voor ons, maar voor de wereld. Defensie kan de wereld verder helpen, en dit moet volgens PerspectieF niet als een last, maar als een kans worden gezien.

PerspectieF voorziet het gevaar dat snijden in Defensie ertoe leidt dat onze kostbare soldaten 'qua patet orbis' (waar ook ter wereld) niet langer beschikken over het materiaal dat zij nodig hebben in hun hoop-creërende werk. Om de veiligheid van deze mannen en vrouwen te waarborgen, dient Defensie te investeren in de persoonlijke bescherming van ons personeel. PerspectieF beseft dat elke investering een prijs heeft en vindt dan ook dat extra geld moet vrijkomen op dit gebied.

PerspectieF wil mede vanwege voorgaande gedachten een duidelijke heroverweging inzake de aanschaf van de Joint Strike Fighter. Het budget voor het huidige JSF-project lijkt nog steeds te verzanden in grotere uitgaven en het einde is nog lang niet in zicht. Met deze onzekerheid oefent het project een enorme druk uit op Defensie. PerspectieF is niet per definitie voor een exit uit het project, maar pleit wel voor een grondig onderzoek naar eventuele verbeteringen binnen het project en ook naar eventuele opties naast het project.

Hoe dan ook, PerspectieF neemt stelling tegen bezuinigingen op het meest levensreddende Ministerie dat wij rijk zijn. Juist in deze tijden van wereldwijde instabiliteit zal Nederland haar verantwoordelijkheid moeten nemen en alle wereldburgers perspectief op de toekomst moeten bieden.

Jasper de Kok, werkgroepvoorzitter Buitenlandse Zaken & Defensie
Erik-Jan Hakvoort, Bestuurslid Politiek