PerspectieF op bezoek in Brussel

Europees Parlement 12 - Wybe Niemeijer.jpgvrijdag 28 juni 2013 06:55

Afgelopen dinsdag 25 juni is een aantal leden van PerspectieF afgereisd naar Brussel om een bezoek te brengen aan de Eurofractie van de ChristenUnie in het Europees Parlement. De reis was bedoeld om een beter beeld te krijgen wat de Eurofractie doet in het Europees Parlement en iets te proeven van wat het betekent om aan het werk te zijn in het Europees Parlement.

Na een redelijk voorspoedige reis (voor de meesten) kwamen we aan het begin van de middag aan in Brussel waar we werden ontvangen door Maarten van de Fliert. We begonnen met een lunch met de complete delegatie van Europarlementariër Peter van Dalen, waar we op een ontspannen wijze kennis met hen konden maken.

Vervolgens hebben we een korte introductie gekregen over het werk van Peter, de Eurofractie en de Europese partij waarbij zij zijn aangesloten, de European Conservatives en Rerformists Group (ECR). We kregen uitgebreid de gelegenheid tot het stellen van vragen. Zo hebben we het gehad over de Parlementaire commissie ‘Godsdienstvrijheid’ welke met behulp van Peter opgezet is. Hebben we het gehad over de onderhandelingen met Turkije, over landbouw- en visserijbeleid, over mensenrechten in de EU en het buitenlands beleid van de EU daarop.

Peter van Dalen had daarna een volgende afspraak waarna we met zijn medewerkers nog een rondleiding hebben gekregen door het gebouw van het Europees Parlement. Het was indrukwekkend om te zien hoe bedrijvig het EP is, hoeveel verschillende culturen, nationaliteiten en mensen van verschillende etniciteit en afkomst samen willen werken om tot een beter Europa voor iedereen te komen.

Vervolgens hebben we afscheid genomen van de Eurofractie waarna we met de PerspectieF-ers nog een bezoek hebben gebracht aan het Parlementarium, het bezoekerscentrum van het Europees Parlement. Hier konden we een goede informatieve blik werpen op het ontstaan van de EU en hoe alle lidstaten samen proberen te werken op een tal van verschillende terreinen.

Een aantal is daarna nog in Brussel gebleven om wat cultuur van de stad zelf op te snuiven en gezellig samen nog wat te eten, waarna de reis huiswaarts aanving. We kunnen terugkijken op een bijzonder interessante en leuke, gezellige dag. We willen onze dank uitspreken naar de medewerkers van de Eurofractie voor deze informatieve dag. Wie weet schuift een lid van PerspectieF aan bij de frac

Christiaan Lems

Reacties op 'PerspectieF op bezoek in Brussel'