'Equipping the next generation of Christian leaders in public life'

engelse vlag big benwoensdag 03 april 2013 20:24

Vorige week is Erik-Jan als afgevaardigde van PerspectieF in Engeland geweest om de Wilberforce Academy bij te wonen. Dit was een Britse bijeenkomst van toekomstige leiders om na te denken over de onze rol in de samenleving in christelijk perspectief. Drie dagen van lezingen en netwerken met het uiteindelijke doel toekomstige politici, directeurs etc. christelijke bagage mee te geven voor later.

Een pakketje flyers in mijn postvakje kondigde de naderende aanvang van de Wilberforce Academy al aan. Flyers over de gevaren van abortus en over de vraag of het homohuwelijk nu wel of niet aanvaardbaar is, deden mij zondag 24 maart toch enigszins onrustig in het vliegtuig stappen. De volgende morgen zou een reeks van drie dagen met lezingen, worship en maaltijden beginnen. Toen ik uiteindelijk de volgende morgen in Oxford de conferentiezaal van het Trinity College (onderdeel van Oxford University) binnenstapte, werd ik ontvangen door uitbundig worship-gezang en bekroop mij het gevoel dat ik als gereformeerde jongen een zware tijd voor de boeg had.

Niets bleek echter minder waar. De centrale vraag van de Academy was wat wij als jonge christelijke leiders in spé in deze maatschappij wilden bereiken om God en onze naaste te helpen. Met William Wilberforce als voorbeeld werden we drie dagen lang bestookt met een fantastisch scala aan duizelingwekkende kennis. De medewerkers van Christian Concern die de Academy organiseerden wisten daadwerkelijk iets bij de tientallen jongeren los te maken. Net als Wilberforce, die de afschaffing van de slavenhandel in de UK bewerkstelligde, dat ooit had, kregen we na drie dagen van lezingen over christenen in de maatschappij, christelijk leiderschap en verschillende 'christelijke' discussiepunten als seks, het huwelijk en abortus, het sterke gevoel dat er een heel aantal dingen moet veranderen in onze westerse maatschappijen.

Met vijftig tot zeventig andere voornamelijk Britse jongeren heb ik met volle teugen genoten van energieke sprekers, diepgaande discussies en goede faciliteiten. We mogen als christelijke Nederlandse jongeren blij zijn met PerspectieF en de mogelijkheden die een organisatie als de onze biedt. Vrijwel nergens in Europa vind je een platform als de onze. Britten, Bulgaren en Amerikanen luisterden enigszins jaloers naar onze mogelijkheden. Het gaf mij een zet in de rug om ervoor te zorgen dat we met elkaar die mogelijkheden gaan benutten en hopelijk net als Wilberforce voor een verandering gaan zorgen in onze samenleving, want dat kwam ook wel naar voren tijdens de lezingen: ‘Nederland is maar seculier land, daar moet nog veel gebeuren’. We gaan er voor!

Erik-Jan Hakvoort
Politiek bestuur PerspectieF

Reacties op ''Equipping the next generation of Christian leaders in public life''

Archief > 2013