Help Recessie! Wat nu?!?

standaardzaterdag 14 februari 2009 15:40

Eindelijk is het dan zover! De 'R' van recessie zit in de maand en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft het ons vrijdag 13 februari 2009 laten weten! Dit komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, maar hoe kan het mooier dan dat er ongelukkig nieuws gebracht wordt op de dag der ongelukkigen!

Het laatste kwartaal van vorig jaar kromp de economie met 0,9% procent ten opzicht van het vorige kwartaal. En doordat de cijfers over het tweede en derde kwartaal van vorig jaar zijn bijgesteld van een nulgroei naar een lichte daling mogen we nu officieel spreken van een recessie. Onduidelijk is nu waar deze recessie ons naar toe zal leiden en met welke periode uit onze geschiedenis dit te vergelijken is. Duidelijk is wel dat de combinatie van snelle én diepe economische daling in de afgelopen maanden, niet meer is voorgekomen na de Tweede Wereldoorlog.

De huidige omstandigheden vragen om verandering! En om te voorkomen dat we niet te ver afglijden is ingrijpen vanuit de overheid noodzakelijk. Het is nu van groot belang dat de regering afwijkt van de haar standpunten uit het begrotingsakkoord. In september 2008 ging het kabinet er namelijk nog vanuit dat we een begrotingsoverschot zouden bereiken van 1 procent in 2011. Dit is nu niet meer aan de orde en daarom moeten de regeringspartijen met het oog op Nederland, los van partijprogramma's, gaan werken aan een oplossing!

Laat de teugels een beetje vieren en blijf niet hangen bij afspraken! De overheid, maar ook de burger, moeten samen ten strijde trekken! De overheid moet maatregelen nemen om de koopkracht van burgers en bedrijven nieuw leven in te blazen. Want kleine uitgaven worden nog wel gedaan maar de grote blijven ver achter. Zo zijn de verkoopaantallen van auto's het afgelopen maand met 15% gedaald en worden er geen nieuwe bouwprojecten meer gestart. Beide industrieën die in Nederland voor een grote werkgelegenheid zorgen en daardoor een drijfsfeer zijn achter de economie. Daarbij komt dat door de huidige ontslaggolf de kosten van de WW zullen stijgen, om over anderen nog maar te zwijgen.

Wethouder Schrijer van Rotterdam geeft daarbij een mooie voorbeeld. Als lid van de commissie-Bakker pleit hij voor werkend naar werk, waarbij de overheid werkgelegenheid genereert voor de grote groep mensen die nu op straat komt te staan. Daarom moeten de ministeries van onderwijs, defensie, binnenlandse zaken en volksgezondheid de handen ineen slaan en werk genereren in plaats van nadenken over bezuinigingen. Daarnaast moet de overheid door middel van maatregelen voorzieningen treffen waardoor bedrijven gaan investeren en burgers blijven besteden. Denk daarbij aan het stimuleren van de autoverkopen door de invoering van een 'sloopregeling' voor oudere auto's, zoals deze ook al is ingevoerd in omliggende landen. Hierdoor ontvangt de burger met een oude auto standaard € 2.500,- en wordt het aanschaffen van een nieuwe auto een stuk aantrekkelijker.

Door ingrijpen van de overheid in de huidige economische situatie, waarbij participatie van de burger gevraagd wordt, biedt voor Nederland nieuwe kansen. Kansen die we moeten en kunnen benutten en we daardoor niet bang hoeven te zijn voor de toekomst van ons land!

Martijn van de Kamp is voorzitter van de werkgroep Economie & Financiën en verbonden aan PerspectieF, ChristenUnie-jongeren

Reacties op 'Help Recessie! Wat nu?!?'

Archief > 2009