PerspectieF voert actie voor 2e master

2e masteractie grootwoensdag 02 december 2009 20:00

De nieuwe Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschap (WHW) wordt op dit moment behandeld door de Eerste Kamer. De wet bepaalt dat het in de toekomst mogelijk zal zijn om instellingscollegegeld te vragen als een student al eerder een diploma heeft behaald. PerspectieF is hier fel op tegen.

Gesteund door 30.000 handtekeningen reikten de Politieke Jongerenorganisaties; PerspectieF, DWARS, ROOD, JOVD, JD, JS, CDJA, de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) gisteren een gouden strijkijzer uit aan de Eerste Kamerleden. Dit als aanmoediging om de plooi, van de tweede studie, uit de wet te strijken. PerspectieF voorzitter IJmert Muilwijk bood het strijkijzer aan ChristenUnie Eerste Kamerfractievoorzitter Egbert Schuurman aan.

Al sinds de stemming in de Tweede Kamer over de WHW is er onrust onder studenten, over de mogelijkheid om een tweede studie te doen. Waar het vroeger mogelijk was om tot je dertigste studies voor wettelijk collegegeld (1620 euro) te volgen, staat in de nieuwe wet dat je na het behalen van een diploma er voor de tweede studie instellingscollegegeld gevraagd kan worden. Dit instellingscollegegeld varieert per hogeschool en universiteit, maar kan oplopen tot 20.000 per jaar. Dit was de rede voor het opstarten van www.stopplasterk.nl, waarop tot op heden al dertigduizend handtekeningen tegen het voorstel zijn gezet.

Er wordt de afgelopen jaren ingezet op excellentie in het onderwijs en er zijn keiharde doelstellingen om studenten meer dan het standaard programma te laten volgen. Het moeilijker maken twee studies te volgen, valt hiermee moeilijk te rijmen.

Zie ook het artikel in Sp!ts dat hierover verschenen is.

Wil je ook meedenken over de toekomst van het onderwijs, jeugd en gezin binnen PerspectieF? Neem dan contact op met Rienette Sytsma via onderwijs@perspectief.nu.

Reacties op 'PerspectieF voert actie voor 2e master'

Archief > 2009