Delftse Studenten schrijven rapport over het elektrisch rijden

Werkgroep Delftwoensdag 01 juli 2009 11:51

Op initiatief van een werkgroep van acht studenten van de Technische Universiteit (TU) Delft heeft de fractie van de ChristenUnie een heel mooie notitie over het elektrisch rijden klaarliggen. Dit zullen zij binnen een niet al te lange tijd presenteren.

De studenten hebben onder leiding van PerspectieF’er Johan Slobbe het initiatief genomen om samen aan de slag te gaan om een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld.  De studenten, allen actief lid bij de christelijke studentenvereniging C.S.R. Delft, hebben op een eigen manier kennis aangeleverd aan dit project. Dit rapport is op dinsdag 23 juni jl. in de fractievergadering van de ChristenUnie aangeboden en besproken. De studenten werden erg bedankt voor hun initiatief om mee te denken met grote vraagstukken rond duurzaamheid en mobiliteit. ‘Daar zouden we er meer van moeten hebben’, aldus fractievoorzitter Arie Slob.

Hieronder het persbericht op http://www.christenunie.nl/:

ChristenUnie: 0% bijtelling voor elektrische auto

Mensen die een elektrische auto leasen, hoeven geen bijtelling te betalen. Dat stelt Kamerlid Ernst Cramer voor in aanloop naar het debat over fiscale vergroening. De ChristenUnie hoopt met deze maatregel werkgevers te prikkelen de schone en zuinige elektrische auto’s toe te voegen aan hun wagenpark. Een andere manier om bedrijven te stimuleren, is het bieden van een aantrekkelijk afschrijvingsregime voor elektrische auto’s. Zo zouden ook onzekerheden in investeringen verkleind kunnen worden. Dit moet het kabinet onderzoeken.

Een elektrische auto is zuiniger, schoner, stiller, goedkoper in gebruik en werkt als een katalysator voor wind- en zonne-energie. Snelle invoer van de elektrische auto in Nederland is dan ook cruciaal voor economie én milieu, concludeerden de ChristenUnie-Kamerleden Cramer en Wiegman samen met studenten van de Technische Universiteit in Delft, die de ChristenUnie hielpen bij het tot stand komen van een binnenkort te verschijnen notitie over elektrisch rijden. Dat de politiek hierin een belangrijke rol kan spelen is evident. De Nederlandse overheid heeft doelen gesteld om de negatieve effecten van transport op klimaat en leefomgeving en afhankelijkheid van fossiele brandstof in te perken, in overeenstemming met het verdrag van Kyoto en Europese richtlijnen. Invoering van de elektrische auto kan bijdragen aan het halen van deze doelen.

Hieronder nog twee foto's:

De notitie is hieronder te vinden:

Stimuleringsmaatregelen Elektrisch Rijden643,8 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Delftse Studenten schrijven rapport over het elektrisch rijden'