PerspectieF actie leidt tot Kamervragen

debatwoensdag 08 april 2009 08:07

Eind maart organiseerde PerspectieF samen met diverse andere organisaties een demonstratie bij de Wit-Russische ambassade. Het doel van deze actie was om aandacht te vragen voor de slechte omgang met de mensenrechten in het land. Dit signaal is ook opgepakt door de Tweede Kamer fractie van de ChristenUnie. Mede door de PerspectieF actie heeft de ChristenUnie nu in de Tweede Kamer vragen gesteld over de situatie in Wit-Rusland.

Bij het debat op 2 april over het partnerschapbeleid van de Europese Unie met andere Oost-Europese landen stelde Kamerlid Esmé Wiegman dat Wit-Rusland is nog te veel een uitzonderingsland is. Zo worden de mensenrechten in Wit-Rusland op alle fronten met voeten getreden en dat is voor de ChristenUnie reden om het land een uitzonderingspositie toe te kennen en druk uit te oefenen op Europa om toe te zien op verbetering in dit land. ,,Het is op dit moment niet mogelijk om met Wit-Rusland een normale relatie te onderhouden," aldus Esmé Wiegman.

PerspectieF heeft via het internationale jongerennetwerk ECPYN zelf contacten met jongeren uit Wit-Rusland. Uit deze contacten blijkt bijvoorbeeld jongeren uit de oppositie verplicht het leger worden ingestuurd en daar opzettelijk gepest worden. Ook de recente oprichting van een christelijke oppositiepartij werd gehinderd. Mensen die deelnemen aan de partij zijn bijvoorbeeld plotseling ontslagen op hun werk. Het is daarom goed dat er druk blijft worden uitgeoefend op Wit-Rusland om de vrijheden van burgers te verbeteren. Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken heeft toegezegd dit te gaan doen in zijn reactie op de vragen van Esmé Wiegman.

Reacties op 'PerspectieF actie leidt tot Kamervragen'

Archief > 2009