PerspectieF in NRC over AOW

ijmert_nieuwwoensdag 18 februari 2009 12:32

"Buitengewone omstandigheden vragen om buitengewone maatregelen", stelde Arie Slob op het ChristenUnie congres afgelopen week. Toch is het verhogen van de AOW-leeftijd helaas een stap te ver voor deze partij. Nu zelfs VVD'er Rutte in zijn brief op de NRC opiniepagina van 11 februari aangaf het licht te hebben gezien, moet de ChristenUnie niet achterblijven.

De ooit heilig verklaarde AOW grens van 65 jaar ligt van links en rechts onder vuur. De coalitie verschuilt zich echter achter maatregelen om doorwerken tot 65 aantrekkelijk te maken. Maar iedereen weet dat we daarmee de problemen niet oplossen. Zachte heelmeester maken stinkende wonden. De magische grens moet op de schop. Ook vanuit de ChristenUnie blijft het angstvallig stil. Dit terwijl toekomstgerichtheid hoog in het vaandel staat binnen deze partij.

De vergrijzing wordt nog steeds gebagatelliseerd. Dit terwijl we van 2 naar 4 miljoen mensen boven de 65 gaan en het aantal mensen tussen de 20 en 65 met een miljoen afneemt. Jongeren kunnen een zware vergrijzinglast dragen, maar ze moeten er niet onder gebukt gaan. Een dergelijke hernia in de economische ruggengraat van de samenleving zou een groter negatief effect hebben dan pijnlijke preventieve therapie. En voorkomen is altijd nog beter dan genezen. Aanpassingen zijn noodzakelijk.

De AOW-leeftijd moet nu omhoog. Alle andere lapmiddelen komen erop neer dat de babyboom generatie de spaarpotjes van hun kinderen alvast leeg schudden. Ook de coalitie moet lef tonen door in deze buitengewone omstandigheden echt om buitengewone maatregelen te nemen. ChristenUnie, laat zien dat oog voor de toekomst centraal staat.

IJmert Muilwijk, voorzitter PerspectieF, ChristenUnie-jongeren

Reacties op 'PerspectieF in NRC over AOW'