PerspectieF op gesprek bij directeur Palestijnse ontwikkelingsorganisatie

Walid Salemzaterdag 27 juni 2009 12:13

Uitgenodigd door IKV Pax Christi heeft de werkgroep Buitenlandse Zaken 25 juni 2009 een gesprek met gehad met de heer Walid Salem, directeur van The Center for Democracy & Community Development.

De heer Walid Salem gaf zijn visie op de huidige situatie in Israël en de Palestijnse gebieden en reageerde op de idee, recent door Slob en Voordewind uiteengezet, om te focussen op economische samenwerking tussen Israël en de Palestijnen. Hij gaf aan dat het vredesproces op dit moment vastzit, omdat Netanyahu en Abbas elkaar niet spreken en allebei nieuwe voorwaarden stellen die een structurele oplossing in de weg staan. Een rol die PerspectieF op zich zou kunnen nemen is om jongeren van zowel de Likud-partij als Fatah uit te nodigen voor een gezamenlijk gesprek om te proberen vanuit de jongere generatie openingen voor vrede te vinden.

Over de rol van economische samenwerking als eerste stappen naar oplossing van het conflict, gaf de heer Walid Salem aan dat hij hiervoor meer kansen ziet in Gaza dan in de Westelijke Jordaanoever.

Dit gesprek heeft de werkgroep interessante informatie verschaft. Voortbouwend op de scripta die in 2007 over Israël verscheen, zal de werkgroep weer actief met dit thema aan de slag gaan.

Wil je ook meedenken over Buitenlandse Zaken? Mail dan naar: buza@perspectief.nu

Reacties op 'PerspectieF op gesprek bij directeur Palestijnse ontwikkelingsorganisatie'

Archief > 2009