PerspectieF demonstreert tegen dictatuur in Wit-Rusland (video)

vrijdag 27 maart 2009 15:16

PerspectieF en de European Political Movement (ECPM) demonstreerden gisteren tegen het dictatoriale regime van president Loekashenko in Wit-Rusland. Wit-Rusland (Belarus) is de laatste dictatuur van Europa. En dat is anno 2009 moeilijk voor te stellen, zei één van de sprekers bij de Wit-Russische ambassade woensdag in Den Haag.

25 maart is de dag waarop de onderdrukte oppositie in Belarus hun onafhankelijkheid vieren van het oude communistische Rusland. Maar de viering van deze dag wordt door dictator Loekashenko verboden. Wie toch de onafhankelijkheidsdag in ere houdt, loopt een gevangenisstraf gevaar. In deze video een kort verslag van de demonstratie. Aan het woord zijn IJmert Muilwijk van PerspectieF, Leo van Doesburg van de European Christian Political Movement en Joeri Oudshoorn van Mission to Minsk.

Tijdens de demonstratie werd aandacht gevraagd voor de slechte situatie rondom de mensenrechten in Belarus. PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk: ,,Het regime daar pakt zomaar politieke tegenstanders op en maakt het onmogelijk om eigen idealen te hebben.'' De PerspectieF-jongeren kunnen op bijval van de ChristenUnie-fractierekenen. Esmé Wiegman, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie kon door ziekte niet bij de demonstratie aanwezig zijn zoals gepland was. ,,Wit Rusland doet net alsof ze meewerkt aan de eisen van de Europese Unie over vrijheid, maar in werkelijkheid worden de mensenrechten en godsdienstvrijheid nog net zo hard of zelfs erger geschonden. Dat moet niet geaccepteerd worden.'' PerspectieF en de ChristenUnie willen dat de Nederland bij de Europese Unie aandringt op hardere maatregelen tegen het autoritaire bewind in Wit Rusland. Zo dient dit tijdens het overleg van de Tweede Kamer over het Europees nabuurschapsbeleid op 2 april ook aan de orde te komen.

Reacties op 'PerspectieF demonstreert tegen dictatuur in Wit-Rusland (video)'

Archief > 2009