Minister Rouvoet trapt fellowsprogramma af op historische locatie

aftrap_fellowswoensdag 14 januari 2009 09:00

Maandag is de aftrap gegeven van het ambitieuze fellowsprogramma van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie en PerspectieF. Dit gezamenlijke initiatief is samen met de Kaderschool van de ChristenUnie startte in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. De Nieuwe Kerk is de plek waar Abraham Kuyper op 20 oktober 1880 zijn rede over de soevereiniteit in eigen kring heeft gehouden. Deze rede staat samen met andere klassieke teksten centraal in het fellowsprogramma.

Op deze historische plaats ging minister Rouvoet met de ‘fellows’ in gesprek over de kern van christelijke politiek en hoe dat bij hem gevormd is.

Het fellowsprogramma gaat een jaar lang 16 ambitieuze jonge christenen opleiden in de christelijke sociale denktraditie van de ChristenUnie. De fellows gaan aan de gang gaan met klassieke werken van Calvijn en Althusius en maken studie van studie van het werk van Groen van Prinsteren. Aan het einde van het programma zullen de ‘fellows’ een essay schrijven waarin zij een actueel onderwerp koppelen aan één van de klassieke werken.

Er is grote belangstelling binnen de achterban van de ChristenUnie en PerspectieF om meer verdieping over de christelijk sociale wortels van de partij. Directeur Gert-Jan Segers van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie: “Revoluties zijn vaak in kleine groepen ontstaan, de verwachtingen van jullie zijn hoog” is wat hij de deelnemers voor hield. Of het daadwerkelijk tot een revolutie leidt is afwachten. Het programma loopt tot 14 december 2009 en er zijn al gesprekken gaande voor een tweede versie in september 2009.

Reacties op 'Minister Rouvoet trapt fellowsprogramma af op historische locatie'

Archief > 2009