Europees Jeugdparlement

dinsdag 14 april 2009 22:54

In Nieuwspoort (Den Haag) werd op 14 en 15 april het Europees Jeugdparlement Zuid-Holland gehouden. Ruim honderd scholieren kwamen bijeen om commissievergaderingen en een plenaire vergadering van het Europees Parlement te simuleren. Daarbij gingen ze met elkaar in debat over een voorstel vanuit de Europese Commissie (ook scholieren). In de Commissie Gezondheid werd een voorstel over euthanasie besproken, de Commissie Milieu boog zich over vervuiling door de scheepvaart, en in de Commissie Financiën stond de financiële crisis op de agenda. Iedere school vertegenwoordigde een lidstaat van de Europese Unie. De scholieren hebben zich dus echt moeten verdiepen in de standpunten van deze landen.

Samen met drie andere jonge kandidaten (Arine Sijl (CDA), Erik Veldman (D66) en Niels Jongerius (SP)) was ik uitgenodigd voor een debat. Doel was om de jongeren iets van ons enthousiasme voor de Europese politiek over te brengen, maar natuurlijk ook door in het debat de verschillen tussen onze partijen naar voren te laten komen. En het debat is er zeker geweest!

Na de aftrap (alle vier kregen we kort de tijd een paar standpunten van onze partij naar voren te brengen) ging het debat los. Vanuit de zaal kregen we goede vragen: Vindt u dat we euthanasie en abortus in Europees goed moeten regelen? Hoe wilt u de financiële crisis oplossen? Wat wilt u veranderen in Europa?

Euthanasie en abortus zijn niet alleen onderwerpen die nationaal spelen. Ook binnen Europa staan ze op de agenda. De ChristenUnie/SGP wil niet dat dit Europees wordt geregeld, dit moet overgelaten worden aan de lidstaten zelf. Abortus en euthanasie mogen geen 'exportproducten' worden.

Als dank voor onze komst kregen we een Taalgids Frans, Duits, Engels of Spaans, om ons vast in de gelegenheid te stellen de talen weer op te halen.

Zie ook: www.ejpz.nl

Reacties op 'Europees Jeugdparlement'