Europadebat in Groningen

dinsdag 28 april 2009 16:52

Vanavond mijn eerste 'grote' Europadebat: alle partijen (op de PVV na) zijn vertegenwoordigd. Veelal noordelijke kandidaten, maar toch ook een enkele lijsttrekker.

De avond is georganiseerd door politieke jongerenorganisaties uit de Stad. De PR is succesvol geweest: de zaal zit helemaal vol! Alle debaters hebben een stelling gekregen ter voorbereiding, voornamelijk ontleend aan het verkiezingsprogramma, over uiteenlopende onderwerpen. Van een Europese FBI tot boordcomputers die zuinig rijden moeten bevorderen. De kundigheid van de kandidaten werd beoordeeld door een docent Europees recht.

De stelling die ik mocht verdedigen was de volgende: Om voor energie niet afhankelijk te zijn van Rusland, moet de EU nieuwe pijpleidingen doen ontwikkelen in Centraal-Azië.

Voor onze energievoorziening zijn we voor een groot deel afhankelijk van landen buiten de Europese Unie, bijvoorbeeld Rusland. De EU moet de afhankelijkheid van deze staten voor olie en gas verminderen. Daarom moeten er nieuwe routes voor gas- en olieleidingen worden ontwikkeld in andere landen, zoals landen in Centraal-Azië, de Kaukasus en de Balkan.

Daarnaast gaf deze stelling mij de gelegenheid (nogmaals) uitgebreid het energiestandpunt van onze partijen naar voren te brengen.

Een punt waarop discussie ontstond was het standpunt van de ChristenUnie met betrekking tot onderwijs. Wij ondersteunen Europese onderwijsprogramma's die uitwisseling van studenten willen stimuleren, net als innovatie en internationalisering in en van het (hoger) onderwijs. Toch vinden wij dat beleid over de inrichting van het onderwijs door de lidstaten zelf moet worden bepaald, Europa moet zich daar niet mee bezig houden. Het onderwijs in Nederland is heel anders geregeld dan in Frankrijk, dat moet je niet een en hetzelfde willen maken. Europa is daar ook niet toe bevoegd. Toch is er in 2008 een mededeling vanuit de Europese Commissie gekomen, waarin zij zich toch bemoeit met die inrichting van het onderwijs. Dat is niet de bedoeling, en wij willen er in het Europees Parlement dan ook voor waken dat Europa hierop meer naar zich toe zal trekken.

Tot het eind toe bleef het spannend, en was de zaal bijzonder betrokken. Het is een goed en inhoudelijk debat gebleken, wat uiteindelijk een uur langer doorging dan gepland. Moe maar voldaan keer ik terug naar huis.

Reacties op 'Europadebat in Groningen'

Archief > 2009