PerspectieF actief op het ChristenUnie congres

woensdag 07 oktober 2009 18:14

Het partijcongres van de ChristenUnie dat zaterdag 3 oktober in Zwolle werd gehouden is vanzelfsprekend niet zonder de inbreng van PerspectieF voorbijgegaan. Zo stonden op het congres twee resoluties van PerspectieF op de agenda. De beide resoluties sloten perfect aan bij de boodschap die fractievoorzitter Arie Slob tijdens zijn speech bracht: “Christelijk-sociaal in goede tijden is geen kunst. Christelijk-sociaal in mindere tijden – dán komt het er op aan.”

Dit geld ook voor de onderwerpen die aan de orde werden gesteld in de resoluties van PerspectieF. Juist ook in economisch slechtere tijden moeten wij vasthouden aan onze solidariteit met de wereldbevolking die in dagelijkse armoede leeft. Er moet dan ook niet verder bezuinigd worden op de ontwikkelingssamenwerking. Gelukkig heeft de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie de boodschap van de resolutie al opgepakt voordat het congres daadwerkelijk plaats vond. Als blijk van waardering voor hun inzet hebben we daarom de resolutie ingetrokken, maar natuurlijk niet voordat is toegezegd dat ook de commissie die het nieuwe verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2011 gaat schrijven de mogelijkheid om een minimumbodem voor het ontwikkelingssamenwerkingbudget in te stellen gaat onderzoeken. Zo kunnen de investeringen in de mensen die te kampen hebben met moeilijke levensomstandigheden ook in tijden van economische achteruitgang op pijl blijven.

Een christelijk-sociale opstelling krijgt niet alleen vorm door op te komen voor de ontwikkelingssamenwerking. Dicht bij huis is er ook genoeg te doen. In Nederland leven bijvoorbeeld één miljoen mensen in eenzaamheid. Dus ook mensen bij jouw in de straat. Zij hebben weinig contact met andere mensen en voelen zich eenzaam. Ook deze mensen verdienen aandacht. De resolutie van PerspectieF waarin de ChristenUnie met een aantal ideeën werd opgeroepen om zich in te zetten voor de bestrijding van de eenzaamheid werd dan ook met een grote meerderheid aangenomen. Bovendien is het een thema dat mooi meegenomen kan worden door de lokale kiesverenigingen. Het lokale bestuur staat dicht bij de burgers en kan bijvoorbeeld in het welzijnswerk dat bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning gedaan er voor zorgen dat er meer rekening gehouden wordt met eenzaamheid. En het allerbelangrijkste: eenzaamheid bestrijden we uiteindelijk met elkaar!

De media hebben tevens aandacht besteed aan het partijcongres. Zo werd de resolutie over het bestrijden van de eenzaamheid in de Volkskrant genoemd: Eerder op het congres wordt eendrachtig een resolutie aangenomen van jongerenclub PerspectieF; een pleidooi voor meer oog voor sociaal isolement. 'Echt ChristenUnie', klinkt het waarderend, passend bij de betrokkenheid waar de nieuwe slogan van rept.

NRC Next schreef een stuk over het vlotte verkiezingsfilmpje: De voorzitter van de jongerenvereniging van de ChristenUnie, IJmert Muilwijk, is juist blij met het verkiezingsfilmpje. „Het spotje spreekt de taal van jongeren.”

Ook heeft onze voorzitter tijdens het partijcongres een speech gehouden. Hierin heeft PerspectieF een voorzet genomen op de gemeenteraadsverkiezingen. Als PerspectieF gaan wij tijdens de verkiezingscampagne actief het land in trekken. Van de bakfietsen waarmee dit gaat gebeuren werd er eentje het podium van het congres opgereden. Spontaan zegde André Rouvoet toe om tijdens de campagne ook een stuk mee te gaan fietsen op een bakfiets. Op de straten, van campagneavonden tot kroegen: wij zullen er zijn!

Daarnaast zal PerspectieF voor de gemeenteraadsverkiezingen ondersteuning bieden aan jonge gemeenteraadskandidaten die op de lijst staan. Hiervoor zal een training worden aangeboden. Wil je meer informatie over de training of lijkt het je leuk om ook in jouw plaats met PerspectieF campagneactiviteiten te organiseren, mail dan naar campagne@perspectief.nu.

Reacties op 'PerspectieF actief op het ChristenUnie congres'

Archief > 2009