Godsdienstvrijheid is ook een mensenrecht!

b.jpgdonderdag 10 december 2009 17:37

Vandaag donderdag 10 december is het de internationale dag voor de rechten van de mens. Op deze dag wordt terecht aandacht gevraagd voor het belang om op te komen voor de mensenrechten. Het recht op godsdienstvrijheid maakt ook deel uit van de mensenrechten.

Toch is dit mensenrecht voor veel niet-christelijke politieke partijen zoals de PvdA, de SP en D’66 in Nederland een blinde vlek en van ondergeschikt belang. PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie, roept de andere partijen dan ook op om gezamenlijk serieus werk te maken van de godsdienstvrijheid.

In Nederland is al vroeg in de geschiedenis godsdienstvrijheid ontstaan. De werkelijkheid in andere landen is echter anders. Voor veel mensen is godsdienstvrijheid alleen nog maar iets waarvan ze kunnen dromen. Zo worden christenen in veel islamitische landen onderdrukt. Vanuit de vrijheid die er in Nederland is vragen christelijke politieke partijen, waaronder de ChristenUnie, aandacht voor situaties in landen waar deze godsdienstvrijheid onder druk staat of volledig afwezig is. Dit roept de belangrijke vraag op waarom andere partijen de problematiek niet erkennen en willen opkomen voor de godsdienstvrijheid.

Discussies rondom godsdienstvrijheid staan af en toe hoog op de agenda, bijvoorbeeld nu met het minarettenverbod in Zwitserland en zoals eerder rondom de Olympische Spelen in China gebeurde. Het schenken van zulke tijdelijke aandacht aan godsdienstvrijheid is echter niet genoeg. Er zijn namelijk veel meer landen waar mensen hun geloof structureel niet in vrijheid mogen belijden. Zo zijn er landen waarin anti-bekeringswetgeving een rol speelt. Voorbeelden hiervan zijn India en Sri Lanka. Een andere categorie betreft landen waar een wet op afvalligheid van kracht is, zoals in Saoedi-Arabië en Egypte.

Ook zijn er landen waaronder Oezbekistan en China vallen waar de godsdienstvrijheid beperkt wordt door allerlei vormen van registratiewetgeving. Daarnaast is Iran een bekend voorbeeld waar christenen niet vrij voor hun geloof kunnen uitkomen. Dichterbij Europa is er nog Turkije, een land dat onder andere te kort schiet als het gaat om de bescherming van godsdienstige minderheden en het bieden van mogelijkheden om geloofsgemeenschappen te starten. Als deze voorbeelden maken duidelijk dat er dus absoluut meer nodig is om de godsdienstvrijheid te verbeteren.

Mogelijkheden om meer actie te ondernemen zijn er genoeg. De noodzakelijke structurele aandacht moet onder meer worden bereikt door regelmatig voortgangsreportages te maken over de mate van godsdienstvrijheid in landen. De uitslag hiervan moet dan worden meegenomen in de afweging om handelsverdragen met de betreffende landen te sluiten. Ook dienen de seculiere partijen vaker de Kamervragen kunnen steunen die rond dit onderwerp worden gesteld. Een positieve uitzondering op de gebrekkige belangstelling van de seculiere partijen is de VVD, die Kamervragen op het gebied van vervolging van religieuze minderheden ondersteunt.

De aandacht voor godsdienstvrijheid hoeft dus niet alleen een punt te zijn voor christelijke politieke partijen. Het gaat er niet om of je links, rechts of christelijk bent. Godsdienstvrijheid is een essentieel mensenrecht waarvoor iedereen zich actief voor moet inzetten. Het is dan ook onbegrijpelijk dat partijen als PvdA, de SP en D’66 niet van zich laten horen als het op de godsdienstvrijheid aankomt.

Wil je ook meedenken over de buitenlandse politiek? Stuur dan een mailtje naar Niels Kruithof, via politiekbuitenland@perspectief.nu.

Reacties op 'Godsdienstvrijheid is ook een mensenrecht!'

Archief > 2009