ChristenUnie-jongeren willen onderzoek naar Irak

standaardmaandag 19 januari 2009 15:24

De jongerenorganisatie van de ChristenUnie, PerspectieF, roept de leden van de Eerste Kamer van de ChristenUnie en andere partijen op om in te stemmen met een parlementair onderzoek naar Irak. Dat schrijven de jongeren vandaag in de Volkskrant. De politieke steun die verleend werd aan de inval in Irak door de Verenigde Staten in 2003 blijft volgens de jongeren omringd door vele vragen. Zaterdag bleek bovendien dat er destijds een negatief ambtelijke advies is afgegeven.

PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk: ,,Een parlementair onderzoek biedt de enige serieuze mogelijkheid om de mist rond dit thema te laten verdwijnen.’’

De regering heeft een onderzoek tot nog toe altijd van de hand gedaan. Als reden dragen ze hiervoor aan dat er sprake was van voldoende noodzakelijke informatie om de politieke steun aan de oorlog te verlenen.'' Dit verbaast IJmert Muilwijk ,,De regering bepaalt niet voor het parlement wat voldoende en noodzakelijke informatie is. Het parlement kan dit met haar onafhankelijke en controlerende taak prima zelf doen.'' Een meerderheid in Tweede Kamer is momenteel tegen een onderzoek naar de steun aan de oorlog in Irak. IJmert Muilwijk: ,,Wij willen graag een transparante besluitvorming. In de samenleving is nu het beeld van een politieke doofpot ontstaan. Een parlementair onderzoek is de enige manier om dit beeld weg te nemen. Voorop staat dat we moeten leren van het verleden. PerspectieF zou daarom graag zien dat de leden van de Eerste Kamer wel instemmen met een parlementair onderzoek naar Irak.''

Meer:

- CU-fractie in senaat, grijp in! (Volkskrant - Opinie)
- CU-jongeren willen onderzoek Irak (Nederlands Dagblad)
- ChristenUnie: nader overleg coalitie over Irak (Trouw)
- ChristenUnie: nader overleg coalitie over Irak (de Telegraaf)

- IJmert Muilwijk bij RTV Utrecht

Reacties op 'ChristenUnie-jongeren willen onderzoek naar Irak'