PerspectieF komt voor congres bijeen in Driebergen

PB293737.jpgmaandag 30 november 2009 09:57

Op 26 en 27 november vond het jaarlijkse PerspectieF-congres plaats. Dit jaar waren we te gast in het Hotel & Congrescentrum ‘De Bergse Bossen’ in Driebergen. Vrijdag was de Algemene Ledenvergadering (ALV). Na afloop van het ALV werd er nog tot in de late uurtjes nageborreld.

De volgende dag begon het programma al om half tien met een prikkelende introductie van het thema ‘ChristenUnie of GeloofsUnie?’ door EO-producer Sebastiaan Poelen. Na een officiële opening van onze voorzitter IJmert Muilwijk ging Gert-Jan Segers, de directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, verder in op de relatie tussen religie en politiek. Kunnen die twee überhaupt wel samengaan? En hoe moeten wij christenen omgaan met andere religies als de islam? Moeten alle religies samen worden gevoegd in één GeloofsUnie?  Naast een christen van een christelijke ChristenUnie, kregen we ook nog lezingen van de jongerenvertegenwoordiger Zakarias Amlal van de Nederlandse Moslim Partij (NMP) en het Tweede Kamerlid Coşkun Çörüz (CDA). Laatstgenoemde zette onder andere uiteen hoe hij als moslim binnen het CDA zijn standpunten kan uitdragen. Aan het einde van de lezingen werd er nog een debat gehouden tussen de drie heren, waarbij ook het publiek betrokken werd.
Na de lunch werden de congresgangers verdeeld over drie workshops die werden geleid door Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn, partijvoorzitter Peter Blokhuis en IJmert Muilwijk. De onderwerpen waren vrouwen en emancipatie, medisch-ethisch en godsdienstvrijheid. Na de workshops werden de uitkomsten gepresenteerd en sloot IJmert het congres af met een duidelijke conclusie. Er is geen GeloofUnie, want die impliceert een eenheid die er niet is. Er is geen religieuze eenheid tussen het christendom, de islam, het jodendom, het boeddhisme of het hindoeïsme. Er is echter wel sprake van gemeenschappelijke waarden. Al met al kunnen we terugblikken op een interessant, inspirerend en leerzaam congres!

Reacties op 'PerspectieF komt voor congres bijeen in Driebergen'

Archief > 2009