Herdenking en herinnering

maandag 04 mei 2009 22:24

Vandaag is het 4 mei, de dag van herdenking en herinnering. Samen met ChristenUnie-collega's uit de Stad (Groningen) loop ik, na de kranslegging bij het Joods Monument in Groningen, mee in de stille tocht. Bij aankomst op het Martinikerkhof zijn we twee minuten stil. Daarna leggen we een bloemstuk bij het monument van St. Joris en De Draak.

Het monument waar we iedereen herdenken, burgers en militairen, die in Nederland of wereldwijd zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesmissies.

Aansluitend is er een herdenkingsbijeenkomst in de Martinikerk. Mijn gedachten zijn ook bij de gebeurtenissen op Koninginnedag, bij de slachtoffers, de nabestaanden en de Koninklijke Familie.

Op een dag als deze, van herdenking en herinnering, besef ik weer wat een groot goed het is om te leven in een vrij land. Waar vrede en veiligheid ook worden bewaard. Europese samenwerking heeft een belangrijke rol gespeeld in het brengen van stabiliteit in Europa na de Tweede Wereldoorlog, en die rol speelt ze nog tot op de dag van vandaag.

Reacties op 'Herdenking en herinnering'

Archief > 2009