PerspectieF in Insite Magazine

eo logovrijdag 12 juni 2009 15:36

In Insite magazine van de EO gaven jonge politici hun mening over Den Haag. IJmert Muilwijk, voorzitter van PerspectieF riep jongeren op mee te doen in de politiek. “Hé, ik kan ook meebeslissen”

Een deel van het artikel is hieronder te lezen. Voor de volledige versie verwijzen wij door naar het EO Insite Magazine.

Laat van je horen in Den Haag.

Best belangrijk natuurlijk, wat er in Den Haag gebeurt. Wetten maken, beleid bepalen en het belastinggeld verdelen. Maar de meeste jongeren vinden politiek gortdroog en oersaai. Begrijpelijk, maar vooral bloedlink, zeggen jongerenpolitici. “Jongeren moeten eens gaan beseffen dat politiek ook over hun toekomst gaat.”

[…]
IJmert (24) is voorzitter van PerspectieF, de jongerentak van de ChristenUnie. “Veel jongeren laten hun stem niet horen. Ze zeggen: ik heb het te druk. Of: politiek interesseert me niet. Ik kan er toch niks aan veranderen.” Klopt niks van, zegt IJmert. Zelf werd hij vier jaar geleden lid van PerspectieF. “Ik had ook niks met politiek, totdat iemand van de plaatselijke ChristenUnie mij eens vroeg of ik mee wilde denken met de partij. Toen is politiek voor mij gaan leven. Ik dacht ineens: Hé, ik kan ook meebeslissen.”
IJmert heeft het hartstikke druk als voorzitter van PerspectieF. Hij wordt dagelijks gebeld door kranten en tv-programma's om z'n mening te geven over actuele onderwerpen. “Pas zat ik in de tv-studio van Goedemorgen Nederland om te platen over de crisisaanpak van het kabinet en een dag later stond ik op de voorkant van dagblad nrx.next.” Maar IJmert praat ook met belangrijke politici om mee te denken over het beleid van de regering. “Als je je best doet, wordt er echt wel naar je geluisterd.”

[…]

“Ik ben er wel achter gekomen dat je veel kunt bereiken. Ook als jongere”, zegt IJmert. “En zeker nu, met de economische crisis, is het heel belangrijk dat we ons geluid laten horen. De afgelopen jaren hebben we het als jeugd van Nederland heel makkelijk gehad. Alles werd voor ons geregeld. Maar nu is het andere koek. De regering heeft steeds minder geld, en als wij niet ons recht opeisen, wordt er bezuinigd op ons. Dan krijgen wij straks de rekening op het bordje.” IJmert vindt het voor christenen ook extra belangrijk je te mengen in politieke discussies. “We kunnen aandacht vragen voor naastenliefde en rentmeesterschap. We hebben een boodschap. Laten we die uitdragen.”
Politieke problemen top-3 volgens IJmert

- Jeugdwerkloosheid. “Als we niet uitkijken is over een paar jaar twintig tot dertig procent van de jongeren werkloos. Daarom moeten we werkgevers via de wet stimuleren om jonge mensen in dienst te nemen. Ook moet de regering meer geld in onderwijs steken.”

- Vergrijzing. “Mensen worden steeds ouder en dat kost de regering geld. Ze moeten oudere mensen die niet meer werken een uitkering geven. Nu mogen mensen na hun 65e stoppen met werken. Het is beter als ze twee jaar langer door werken. Dat scheelt veel geld.”

Reacties op 'PerspectieF in Insite Magazine'

Archief > 2009