ChristenUnie-jongeren in actie tegen uitval in Hoger Onderwijs

standaardvrijdag 23 januari 2009 18:14

Na drie jaar valt ruim 20% van de studenten in het Hoger Onderwijs uit. De oorzaak is vaak een verkeerde opleidingskeuze. Dit kost de overheid minimaal € 5.700 per student. PerspectieF, de jongerenorganisatie van de ChristenUnie, heeft naar eigen zeggen de oplossing voor dit probleem. Marijn Gunnink vice-voorzitter: “Studenten die voorafgaand aan hun studie een zogenaamd tussenjaar volgen, waarin men zich bezint op zichzelf en de maatschappij, maken een betere studiekeuze en vallen minder vaak uit”. De overheid subsidieert deze vormen van onderwijs niet. Daar moet volgens de jongeren verandering in komen.

Om de noodzaak te onderstrepen vallen aanstaande maandag studenten van de Evangelische Hogeschool (EH), de Vrije Hogeschool uit Utrecht en De Wittenberg uit Zeist letterlijk uit. In kleurige shirts tuimelen van elke school vijf studenten naar beneden bij de EH in Amersfoort. Gunnink: "We roepen hiermee minister Plassterk op om dit probleem stevig aan te pakken. Uitval kost niet alleen de overheid geld, maar het is ook slecht voor het zelfbeeld en de verdere ontplooiing van studenten."

Manifest uitval Hoger Onderwijs49,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie-jongeren in actie tegen uitval in Hoger Onderwijs'