PerspectieF debatteert over medische ethiek en defensie

ivfdonderdag 16 juli 2009 10:28

Mag er bij defensie preventief getest worden op drugsgebruik? Is het goed als eicellen van vrouwen ingevroren worden om die op latere leeftijd te gebruiken om zwanger te worden? Over die vragen debatteerde PerspectieF voorzitter IJmert Muiwijk gisteren met oud FNV voorzitter Lodewijk de Waal op radio 1.

In Italië worden door een omstreden arts eicellen van vrouwen ingevroren. Laatst werd er daardoor een 73 jarige vrouw zwanger. Ook het Amsterdams Medisch Centrum (AMC) wil dit mogelijk gaan maken. Dat is niet de bedoeling volgens IJmert. Het invriezen van eicellen om op latere leeftijd zwanger te worden heeft gezondheidsrisico’s voor moeder en kind. Zonder medische aanleiding zoals chemotherapie is het dan ook niet wenselijk om op grote schaal eicellen in te gaan vriezen om die ‘als het uitkomt’ te gebruiken. Er zijn grenzen aan de maakbaarheid van het menselijk leven.

Het tweede gespreksonderwerp was het preventief testen op drugsgebruik bij militairen. Afgelopen jaar werden er 98 militairen ontslagen omdat ze drugs gebruikt hadden. Binnen defensie ligt al jaren een afspraak dat je als militair geen drugs gebruikt. Dat zou je collega’s in gevaar kunnen brengen.  Daarom is preventief testen een prima plan. Het weerhoudt militairen om aan de drugs te gaan. IJmert: “Het zou toch wat gek zijn als je wel een afspraak maakt, maar tegelijkertijd zegt dat je niet mag controleren of deze afspraak nagekomen wordt”.

De uitzending is na te luisteren op: http://player.omroep.nl/?aflID=9803899

Reacties op 'PerspectieF debatteert over medische ethiek en defensie'

Archief > 2009